POVEZOVANJE ODLIČNIH SLOVENSKIH PODJETIJ

14. septembra 2022

Cerje, 14. september 2022

V mesecu, ko obeležujemo vrnitev Primorske k matični domovini, primorska
živilska podjetja in zadruge v slovenski lasti izpostavljajo pomen povezovanja,
ki postaja vse bolj pomembno za ohranitev zdravega slovenskega podeželja,
kmetijstva in gospodarstva ter domačih blagovnih znamk.

Direktorji primorskih živilskih podjetij in zadrug poudarjajo: »Po primorsko
povezuje primorska živilska podjetja, ki jih poleg zavezanosti h kakovosti
združuje skupen cilj ohranjanja slovenske živilske industrije, kmetijstva in
delovnih mest. Dogodek Po primorsko, ki ga tradicionalno organiziramo v
septembru, je odraz našega dobrega medsebojnega sodelovanja, priložnost
krepitve partnerskih vezi ter prispevanja k lokalnemu razvoju in samooskrbi, ki
se je zlasti v zadnjih treh letih izkazala za izjemno pomembno«, izpostavlja tudi
Matic Majcenovič, član uprave Mlinotesta.

V okviru skupine Po primorsko sodeluje enajst primorskih živilskih podjetij in
zadrug: poleg Mlinotesta d. d. še Mlekarna Planika d. o. o., Pivka perutninarstvo
d. d., Delamaris d. o. o., Kras d. o. o., Vinakoper d. o. o., Vinakras z. o. o., Klet
Brda, z. o. o. Dobrovo, Kmetijska zadruga Tolmin, z.o.o., Tolmin, Kmetijsko
gozdarska zadruga Idrija, z. o. o. in Kmetijska zadruga Agraria Koper, z. o. o.
Pobudnica tega povezovanja je Anka Lipušček Miklavič, do nedavnega
direktorica Mlekarne Planika.

Nikolaj Maver, direktor KZ Tolmin: »Kmetijska in živilska proizvodnja je edino
na Primorskem ostala v glavnem v slovenskih rokah. Izvor in poreklo mleka,
mesa, vin, zelenjave in sadja, dodatkov izdelkom, so bili vedno osnovni pogoj za
pravičen odnos do potrošnika. S ponosom lahko izdelujemo in predstavljamo
najboljše izdelke iz najboljših, na primorskih kmetijah pridelanih surovin. Naši
cilji so že dolgo znani: pridelati in prodati, kar zagotavlja kratka veriga, več
dodane vrednosti in korektne odnose v vsej verigi, od kmeta do potrošnika.«

Primorska živilska podjetja in zadruge v sodelovanju z GZS – Zbornico kmetijskih
in živilskih podjetij že tradicionalno organizirajo kulinarično promocijsko
doživetje Po primorsko, ki od leta 2015 poteka v središču Ljubljane, vedno v
tednu, ko obeležujemo dan vrnitve Primorske k matični domovini. »Tukaj smo
za Vas in Vam ponujamo iz svojega lokalnega okolja le najboljše« vabi v imenu
vseh tudi Tina Podobnik, direktorica KGZ Idrija. Prireditev je bila zaradi slabega
vremena tokrat prestavljena na predvidoma oktober.

Na brezplačni degustaciji dogodka Po primorsko podjetja že od leta 2015 nudijo
izbrane dobrote iz mesnih jedi in mesnin, mlečnih izdelkov, ribjih jedi, testenin,
zelenjave in sadja ter sonca polna primorska vina. Dobrote lahko obiskovalci
tudi kupijo in se z njimi razvajajo tudi v krogu družine ali prijateljev.

Marjan Colja, direktor KZ Vinakras o dogodku pove: »Veseli me, da prireditev
Po primorsko postaja vse bolj prepoznavna in tradicionalna, zlasti v času, ko
potrošniki vse večjo pozornost namenjajo kakovosti in varnosti hrane, ki jo
kupujejo. Izdelki zadrug in podjetij, ki se predstavljajo na prireditvi, imajo poleg
visoke stopnje kvalitete tudi zajamčeno sledljivost vzdolž celotne živilsko
oskrbovalne verige, kar je izjemnega pomena. V prihodnosti si želim, da bi
sodelovanje doprineslo k oblikovanju blagovne znamke primorskih
proizvajalcev, kar bi nedvomno pripomoglo k večji konkurenčnosti in ohranjanju
ugleda ter tradicije izdelkov, ki so del naše kulture in dežele. Del nas.«

Primorska živilska podjetja in zadruge, ki so povezane v projektu Po Primorsko,
so konec leta 2021 ustvarila preko 240 milijonov evrov prihodkov, kar
predstavlja skoraj desetino (natančneje 9,69 %) vseh prihodkov živilskih podjetij
v Sloveniji in 58 % vse primorske živilsko predelovalne industrije. Zaposlovala
so 1776 zaposlenih, kar je nekaj več kot 12 % vseh zaposlenih v živilskih
podjetjih v Sloveniji. Primorska živilska podjetja in zadruge povezujejo in
sodelujejo z več kot 850 kmetijami ter s tem prispevajo k ohranjanju in razvoju
slovenske pridelave in predelave hrane.

Po primorsko ni samo dogodek. Je izmenjava informacij in medsebojna
pomoč v dobro celotne skupnosti.

Miran Božič, Mlekarna Planika: »V našem združenju Po primorsko povezujemo
pomembne pridelovalce in predelovalce hrane na območju Primorske. Ta
neformalna, a vse močnejša povezava je, poleg tega da je odlična promocija
našega delovanja in naših izdelkov, v teh zahtevnih in negotovih časih tudi
pomemben vir za izmenjavo informacij, ko je včasih potrebno hitro sprejeti
določene odločitve. Medsebojna, nesebična pomoč, lahko le z dobronamernim
nasvetom ali sugestijo, je v takih časih izredno dragocena.«

Aleksander Debevec, član uprave skupine Pivka – Delamaris: »V skupini Po
primorsko se skozi vse leto večkrat osebno srečujemo, izmenjujemo si mnenja in
dobre proizvodne prakse, se posvetujemo v izzivih in težavah. To sodelovanje
med podjetji se je v vseh teh letih izkazalo kot dobra praksa, ki jo želimo
ohranjati in jo priporočamo tudi ostalim. Stanje živilske industrije je v splošnem
dobro, a imamo še vedno kar nekaj priložnosti za izboljšave na področju
optimiziranja procesov in v še večji specializaciji vsakega od členov. Pomoč in
sodelovanje lahko prinaša rešitve, ki izboljšajo učinkovitost vseh, posredno pa
vpliva tudi celotno slovensko gospodarstvo.«

Nakup lokalnih dobrin ohranja delovna mesta in podeželje

Patricija Pirnat, predstavnica KZ Agraria Koper: “Za nami je še eno zahtevno in
dinamično leto, katerega je tako kot leto poprej zaznamoval Covid 19 in vplival
tako na kadrovske primanjkljaje, kot tudi navade kupcev, kateri so nakupe
opravljali v lokalnem območju ter posegali po lokalnih pridelkih. Želimo si le, da
bo kupec vse bolj posegal po lokalno pridelani hrani, ki je zrasla v tej naši zemlji
in katero pridno obdelujejo trde roke domačih kmetov.”

Borut Volk iz družbe Kras: »Danes se verjetno bolj kot kadarkoli prej zavedamo
in moramo zavedati pomena obstoja takšnih družb in zadrug ne samo zaradi
njihovega gospodarski pomena v okolju temveč tudi zaradi trdnosti prehranske
oskrbe, ki jo zagotavljamo. Večina blagovnih znamk, ki jih nosijo proizvodi družb
združenih v »gibanje« Po primorsko je skoraj ponarodela in postala del
prehranske identitete Primorcev in Slovencev.«

Ohranjamo vrednote trajnosti in lokalne pridelave

Silvan Peršolja, direktor Kleti Brda: »V Brdih pridelujemo vino že iz rimskih časov
in za vinogradnike je trajnost pravzaprav način življenja. V času globalizacije in
poplavi blaga od vsepovsod postaja lokalno pridelano na tradicionalen način
iskano blago. V pobudi Po primorsko je skupina podjetij, ki deli vrednote
trajnosti in lokalne pridelave, in to želimo s ponosom sporočati najširšemu krogu
potrošnikov.«

Borut Fakin, direktor Vinakoper: »Čeprav se v dnevih, ko praznujemo vrnitev
Primorske k matični domovini, zgodba bogate primorske kulture in njene
izjemne gastronomije sliši najglasneje, v dobrotah Primorske širom Slovenije
dejansko uživamo skozi celo leto. Za to skrbimo primorska živilska in kmetijska
podjetja, ki povezana v pobude, kot je Po primorsko, ohranjamo to identiteto
odličnih surovin, po zgodbah tradicije oblikovanih v edinstvene uspešnice
Slovenije. Povezujeta nas ljubezen do avtentičnosti, lokalnih specifik in tradicije
ter odgovornost, da vse to ohranimo za prihodnje generacije. In na takih trdnih
temeljih bo v prihodnjih letih, v to sem prepričan, lahko zrasla tudi prepoznavna
kolektivna znamka.«

DODATNO RAZLAGALNO GRADIVO

Podjetja in zadruge, ki sodelujejo pod skupnim imenom »PO PRIMORSKO«, predstavljajo pomemben del primorske živilske industrije:

MLINOTEST

Dobrodošli za našo mizo Mlinotest je sodobno slovensko živilsko podjetje z več kot 150-letno tradicijo, ki je med potrošniki priljubljeno zaradi svojih svežih in sušenih testenin, moke, kaš in drugih mlevskih izdelkov ter kruha, pekovskega peciva in slaščic. Naše poslanstvo je nuditi privlačne, kakovostne in kulinarično dovršene izdelke, ki zadovoljujejo pričakovanja naših kupcev, hkrati pa z razvojem novih izdelkov slediti trendom in potrebam, ki jih poraja sodobni tempo življenja. V minulem letu smo tako prisluhnili željam naših potrošnikov in ponudbo še dodatno obogatili z moko Manitoba 00 iz visokokakovostne pšenice, veganskimi krofi, mafini in tortami za vse tiste, ki ne želijo uživati živil iz sestavin živalskega izvora; v sodelovanju s priznanim chefom Karimom Merdjadijem smo razvili gurmanske brownije, kruhu za žar pa se je pridružila še aromatična različica s česnom. Obenem smo intenzivno razvijali nove izdelke, ki zagotavljajo okusen in uravnotežen obrok v le nekaj minutah, kot npr. pirine raviole s tartufi in pirine torteline s premium siri. Posebno pozornost namenjamo tudi posodobitvam na proizvodnem, organizacijskem in digitalnem področju. V letu 2021 smo pričeli s prenovo mlina, v tem letu smo dokončali skladišče zamrznjenih izdelkov, v teku pa je tudi obsežnejša prenova obrata sušenih testenin. Vse investicije bodo poleg povečanja proizvodnih zmogljivosti prispevale k še višji kakovosti izdelkov, ki se v prvi vrsti prične s skrbno izbiro najboljših naravnih surovin iz lokalnega okolja. Na letni ravni že sedaj lokalno nabavimo za več kot 20 milijonov evrov storitev, surovin in drugega materiala, številka pa je v neprestani rasti in upamo, da se bo še povečala. Dogodek Po primorsko pristen dokaz povezanosti Mlinotesta z drugimi primorskimi podjetji in zadrugami ter vzajemnega medsebojnega sodelovanja.

MLEKARNA PLANIKA

V Mlekarni Planika v Kobaridu že več kot 60 let odkupujemo in predelujemo samo mleko, ki ga naši kmetje pridelajo v hribovitih območjih Posočja. Letno odkupimo 7 – 8 milijonov litrov mleka, ki ga predelamo v visoko kakovostne izdelke, ki jim poseben »pečat« daje prav specifičen, poln okus našega mleka, na kar nedvomno vpliva prehrana in način vzreje, ter za Tolminsko značilna, rjava pasma živine. Ta se v poletnih mesecih pase na visokogorskih pašnikih, pozimi pa jo rejci krmijo s kakovostno krmo. V proizvodnji naših izdelkov
ohranjamo tradicionalne postopke, podprte s sodobnim tehnološkim znanjem in uvajanjem novosti na način da sledimo sodobnim trendom v prehrani. Tako smo ob naših tradicionalnih in najbolj prepoznavnih izdelkih kot so sir Tolminc, maslo Planika, sveže nehomogenizirano mleko, albuminska skuta, sladka sirotka, pripravili nove »trendovske« izdelke: Kefir z vitaminom D3, Jogurt s sirupom smrekovih vršičkov, sir z zeliščem Dobra misel. Na lastnem, ekološkem posestvu Bogata v Bovcu redimo okrog 180 glav živine od tega 100 krav molznic. Posestvo Bogata je naš glavni vir ekološkega mleka za proizvodnjo ekološkega sira, ekološkega jogurta in svežega ekološkega mleka. V mlekarni v Kobaridu smo pred dobrim desetletjem v sodelovanju s Tolminskim muzejem uredili muzej Od planine do Planike. Prikaz zgodovine in tradicije pašništva in sirarstva v Posočju si vsako leto v poletnem času ogleda veliko število domačih in tujih obiskovalcev, med letom pa šolske skupine in razna društva iz cele Slovenije.

KRAS

Kras, d. o. o. je mesnopredelovalno podjetje z več kot 50-letno tradicijo in je največji slovenski proizvajalec pršuta in kraških mesnih specialitet. Naše temeljno poslanstvo je izdelava vrhunskih mesnin oprta na kraško in primorsko tradicijo. Z izvrstnim okusom naših izdelkov bogatimo mize na pomembnih dogodkih ali pa smo del kulinaričnega užitka sodobnega vsakdana. Naši izdelki so pomemben gradnik slovenske kulinarične pestrosti. V bogati ponudbi so poleg tradicionalnih kraških specialitet; kraškega pršuta, kraške pancete in kraškega zašinka še številne trajne salame, mortadele ter kuhan in pečen pršut. Družba Kras je v letu 2021 v celoti izpolnila svoje cilje glede poslovanja in finančne konsolidacije družbe, h kateri smo se zavezali leta 2018. V letu 2021 je družba zagnala nov investicijski cikel modernizacije, katerega ključna poudarka sta bila nova narezovalna linija in celovita obnova peči za mortadelo. V letošnjem letu uvajamo nov informacijski sistem, prenovili bomo del embaliranja in postavili lastno sončno elektrarno, s katero želimo vsaj delno nevtralizirati visoke cene električne energije in zmanjšati svoj ogljični odtis. V letu 2021 smo dodali našemu širokemu naboru kraških izdelkov dva nova; kraški cvet in kraško podgrlino, nastavili pa smo tudi testno linijo pršutov in drugih izdelkov iz lastne prireje prašičev. Na Agri 2022 so naši izdelki prejeli 23 medalj za kakovost. Veseli nas, da so najvišje strokovne nagrade prejeli izdelki v vseh naših proizvodnih programih, kar je potrditev dobrega dela in visoke pripadnosti poslanstvu izdelave vrhunskih mesnin. Najbolje so bili nagrajeni: naš nov proizvod Kraški cvet z Veliko zlato medaljo. Zlato medaljo Agra so dobili: Kraška zavita panceta, Pečen pršut, Goveji pršut, Kraška klobasa z aromo tartufov, Praška šunka s kostjo, Kraški salamin, Kraški mesni zavitek, Mortadela Prestige, Mortadela Elita, Kraška domača salama, Primorska domača salama, Kuhan pršut ekstra, Prešana mesnata slanina. Da pa znamo biti odlični tudi pri izdelavi poltrajnih obarjenih izdelkov dokazuje najvišje pridobljeno priznanje Šampion za Krpanove telečje hrenovke.

VINAKOPER

Na valovitih gričih ob obali slovenske Istre se od Debelega rtiča do Sečovelj razprostira vinorodni okoliš Slovenska Istra. Izjemne naravne danosti skrbnim istrskim vinarjem omogočajo močno tradicijo vinarstva in vinogradništva, ki jo v podjetju Vinakoper nadaljujejo z delom na desetih sončnih vinogradniških legah, ki se razprostirajo na 580 hektarjih istrske zemlje, kar nam zagotovo daje vedeti, da imamo opravka z velikim in ponosnim vinarjem. Ko pomislimo na Vinakoper, pomislimo na sonce, ki zanesljivo sije z neba vinorodnega okoliša Slovenske Istre in krasi etikete njihovih vinskih steklenic. Od leta 1947 nastajajo v tej kleti v sodelovanju s sončnimi žarki in valovi morja prekrasna vina, ki uspevajo v tem izrazito submediteranskem podnebju, ki na višjih legah začne prehajati v celinsko. A največji ponos Vinakoper je vsekakor refošk, ki ga tamkaj spoštljivo imenujejo kar rubinasti kralj in ima na valovitih gričih ob obali slovenske Istre idealne pogoje za uspevanje. Tako se lahko Vinakoper ponosno krasi z nazivom največjega pridelovalca refoška na svetu. Rubinasti kralj pa ni edini, ki vlada že tisočletja v tej s soncem prepojeni regiji. Njemu ob strani prav toliko časa stoji in vlada kraljica malvazija, ki je drugi ponos Slovenske Istre in Vinakoper. Seveda pa ne smemo pozabiti omeniti muškata, merlota, kaberneta in še vrsto drugih sort, za katere je Vinakoper v svoji danes že 74-letni tradiciji prejel številne odlike za vrhunskost in kakovost. Tako poleg istrskega sonca sijejo v Kopru številna zlata odličja največjih svetovnih vinskih festivalov

PIVKA PERUTNINARSTVO

Pivka perutninarstvo je vrhunski ponudnik piščančjega mesa za peko in žar ter že pripravljenih piščančjih izdelkov, ki so priznani v več kot 16 državah sveta. Je v slovenski lasti, s tradicijo že od leta 1959. Trajnostni vidik je v Pivki perutninarstvo globoko zakoreninjen. Pri proizvodni piščančjega mesa Pivko od nekdaj vodi zaveza skrbnika, da delajo tisto, kar je prav. Družba v letošnjem letu predstavila novo zavezo za trajnost. Je namreč prvi proizvajalec mesa v Sloveniji, ki slovenskemu potrošniku omogoča stalen izbor slovenskega
piščančjega mesa skrbne reje 100 % brez uporabe antibiotikov. Ker je tako prav! To pomeni, da Pivkini piščanci v celotnem času reje niso prejeli nobene vrste antibiotika, kar je prispevek k ohranjanju zdravja naravnega ekosistema in družbe. Prednost družbe je celovit sistem nadzora kakovosti vse od krmil, reje do končnega izdelka. Z izbiro mesa blagovne znamke Pivka je tako lahko vsak brez dvoma, da je izbral dobro zase, svoje najbližje, družbo in okolje. Sedež podjetja je na podeželju, v naselju Kal pri Pivki, v bližini je tudi lastna tovarna Krmil. Specializiran center za predelavo mesa Pivke deluje od leta 2018 v Kromberku pri Novi Gorici (nekdanji MIP). Na tem obratu je bila v tem letu zgrajena tudi nova sončna elektrarna, ki zagotavlja četrtino potreb električne energije tega obrata. Skrbna reja piščancev poteka na 60-ih družinskih kmetijah predvsem na Krasu in Vipavskem.

DELAMARIS

Blagovna znamka Delamaris je sinonim tradicije ribjih jedi od leta 1879. Je garancija kakovosti, varnosti in odličnega okusa. Delamaris je edini slovenski ponudnik že pripravljenih visoko kakovostnih ribjih izdelkov iz povsem naravnih surovin. Narejeni so izključno iz ribe, zelenjave ter izbranih olj. Ribe z zelenjavo in v olju ter paštete so brez aditivov in brez glutena, s čimer se razlikujemo od drugih proizvajalcev. Izdelki so brez aditivov – brez konzervansov, ojačevalcev okusa, barvil. Delamaris je ponudnik visoko kakovostnih ribjih izdelkov iz povsem naravnih sestavin iz lastnega razvoja in proizvodnje. Najbolj poznani izdelki so tradicionalna Turistična pašteta, skuše z zelenjavo Izola Brand, Weekend in Picnic ter Fileti skuše v Mediteran olju. Bogastvo zgodb odličnih ribjih dobrot ima že več kot 140-letno tradicijo, ki se prenaša na mlajše generacije, ki iščejo nove okuse že pripravljenih prigrizkov brez glutena, bogatih z omega 3 maščobnimi kislinami in vitaminom D. Praktični izdelki so, enako kot nekoč, brez vsakršnih aditivov; brez konzervansov, ojačevalcev okusa in barvil. Družba razvija tudi novo blagovno znamko mesnih konzerviranih jedi Delatera. Podjetje je izvozno usmerjeno. Vrhunska kakovost Delamarisa je priznana več kot 25-ih državah širom sveta.

KGZ IDRIJA

KGZ Idrija Ima lastno klavnico, predelavo mesnih izdelkov, tri tehnične in štiri živilske trgovine ter dve mesnici. Letno odkupijo 4.000.000 litrov mleka, katerega prodajo Ljubljanskim mlekarnam in Mlekarni Planika v Kobarid.
Odkupujejo govejo živino lokalnih kmetij izključno s certifikatom Izbrana kakovost Slovenije ter drobnico. KGZ Idrija povezuje kmetije razgibanih in strmih območji občine Idrija in Cerkno, kjer je edina možna kmetijska panoga živinoreja. Dodatno oviro in višje stroške obdelovanja kmetijskih površin predstavlja rasparceliranost terena. Pogoji za kmetovanje so zahtevni. Kmetijstvo v teh krajih nikoli ni bilo lahko, kar se odraža predvsem na kmetovalcih, ki so vztrajni, delovni in pošteni. Ponosni so na njih, saj skrbijo, da je krajina obdelana, poseljena in urejena. Kraji, vasi, zaselki na idrijskem in cerkljanskem so neizmerno lepi tudi na račun ljudi, ki skrbijo, da je zemlja obdelana. KGZ Idrija združuje lokalne pridelovalce in predelovalce, kar se odraža na policah njihovih trgovin. Izbrana lokalna kvalitetna hrana na enem mestu bogati ponudbo krajev in je odraz načina življenja ljudi. Na to so ponosni. Dobro sodelujejo s sosednjimi zadrugami in živilskimi podjetji Primorske vse s ciljem, da slovenskemu potrošniku ponudijo le najboljše. Zavedanje, da bo vsem lažje in lepše, če bodo povezani , delali skupne zgodbe za iste cilje je ključ do uspeha in zadovoljstva.

KZ AGRARIA

Smo druga največja kmetijska zadruga splošnega tipa v Sloveniji po odkupu sadja in zelenjave. Že od leta 1947 združujemo pridelovalce svežega sadja in zelenjave iz treh obalnih občin. Prvo mesto v zadružni proizvodnji zavzema pridelava sadja in zelenjave. Večji del pridelave članov poteka na prostem, nekaj pa se prideluje v rastlinjakih. Maloprodaja zadruge je razpršena mreža devetih trgovin, od tega trije večji prodajni centri. Vse trgovine obratujejo celo leto z izjemo trgovine v avtokampu Ankaran, kjer je poslovanje sezonske narave. Trgovina in bar v Brezovici poslujeta kot franšizni enoti. Izdelki, ki so uvrščeni pod blagovno znamko Purissima, so pridelki z najboljših leg v slovenski Istri, ki so jih v istrski rodovitni zemlji na okolju prijazen način pridelale marljive roke naših zadružnikov. V letu 2018 smo pričeli z vpeljevanjem dobrih praks in spodbujanjem novih tehnologij ter trajnostnega razvoja v razvojnem kmetijskem centru slovenske Istre v enoti Purissima na Škofijah.

KLET BRDA

Temeljno vodilo Kleti Brda je, da se pridelava velikih vin začne s spoštovanjem do zemlje, skupnosti in prihodnjih generacij. Štiristo družin, združenih v Klet
Brda, prideluje na strmih pobočjih grozdje najvišje kakovosti, kar potrjujejo številne vsakoletne medalje na mednarodnih vinskih ocenjevanjih. Zavezani k trajnostni pridelavi si vsak dan prizadevajo, da njihova vina nastajajo v sožitju z naravo. To jim omogoča dolgoročno ekonomsko uspešnost, vam pa trajno zadovoljstvo ob doživljanju njihove trajnostno naravnane vinske zgodbe. Klet Brda je največja slovenska pridelovalka in izvoznica vin. Ko okušate njihova vina, ste v družbi ljubiteljev vin iz kar 26 držav sveta, ki so znali prepoznati kakovost, raznolikost in dostopnost blagovne znamke Klet Brda.

VINAKRAS

Vinakras je klet s tradicijo, dom Terana in Vitovske. Klet Vinakras Sežana v osrčju Krasa že od leta 1947 dalje prideluje vina vrhunske kakovosti. Predanost in zaupanje kraških vinogradnikov sta pripomogla, da jim je skozi desetletja uspelo postati vodilna klet v kraškem vinorodnem okolišu, ter se tako povzdignila v največjega svetovnega pridelovalca Terana. Raznolikost in posebnost kraškega vinorodnega okoliša se izražata v vseh njihovih vinih, med katerimi izstopa teran PTP – slovenska vinska posebnost, ki vedno znova očara s svojo intenzivno temno rdečo barvo, prijetno svežino in sadnostjo. Že stoletja cenjen zaradi svojih zdravilnih učinkovin, je nepogrešljiv spremljevalec suhomesnatih izdelkov in lokalne kulinarike. Njegova pridelava je omejena na Kraško planoto, kjer trte refoška svojo moč zajemajo iz rdeče zemlje »terre rosse«, bogate s silikati in železom. Pečat unikatnosti pa Teranu dodajo tudi svojevrstne podnebne značilnosti ter pridne roke kraških vinogradnikov in vinarjev. Poleg Terana, ki je sinonim za Kras, tu domuje tudi stara domača bela sorta, Vitovska grganja, ki ji v zadnjih letih namenjajo vse več pozornosti. V zadnjem letu smo nadgradili turistično ponudbo, s poletno glasbeno – vinskimi doživetij na Kraškem dvorišču Vinakras (v sklopu odprtja vinskega bara), v cilju druženja domačih in tujih gostov kot tudi predstavitvi svojih vin ob kulinariki. La Marie nova blagovna znamka Terana in Vitovske, iz linije Grand Prestige. Ime izhaja iz našega vinograda pod cerkvijo device Marije v Komnu. Obe vini sta pridelani iz skrbno izbranega grozdja, znotraj enega vinograda (single vineyard selection), ki se nahaja na najboljši legi našega posestva v Komnu, pod cerkvijo Device Marije. Francosko poimenovanje La Marie, ni naključno, saj so že leta 1890 Komen zaradi kulturnega značaja poimenovali Kraški Pariz.

KMETIJSKA ZADRUGA TOLMIN – “SALAMERIJA ALPIJA”

Mladi obrat iz Tolmina, katerega najpomembnejša vrednota je tradicija, ponuja veliko slastnih mesnin iz Posočja. Svoje izdelke ustvarjajo po starih receptih, po klasičnih metodah in z veliko vloženega truda, da bi na mizah okusili dobrote kot nekoč. Širok izbor suhih mesnin, kot so alpska klobasa, domača, milanska ter furlanska salama, divjačinske salame, tolminski želodec in še bi lahko naštevali, so popestrili še s proizvodnjo poltrajnih izdelkov. Kot prva izmed teh je bila na trgu tolminska klobasa v naravnem ovoju, pripravljena na tradicionalen način, proizvajajo pa tudi domače hrenovke. Zelo so ponosni na hrenovke z olivnim oljem, saj so prvi na trgu, ki ponujajo tak izdelek. Zaupajte tradiciji, ki jo je ta mladi obrat ponovno oživel in skupaj z njimi cenite kakovost tradicionalnih mesnih izdelkov iz Posočja.